1399-11-14 10:42
1193
0
72971
زن خانه، کارآفرین جامعه؛

بانوی کارآفرین گلستانی تسهیلگر اشتغال در روستا شد/ هنرمندنماها آفت جان فعالان صنایع دستی

بانوی کارآفرین گلستانی تسهیلگر تولید و الگوی زنان روستایی شده و پس از پشت سر گذاشتن شکست ها حالا با مدیریت یک تعاونی زمینه اشتغال را برای سایر بانوان فراهم کرده است.

به گزارش گلستان ما؛ کارگاه  پر از پارچه و نخ  است و صدای ماشین های پارچه بافی و کارگاه های دوخت پارچه های سنتی  و صدای خنده های زنان و دختران روستایی که با دستان خود عشق را به نقوش زیبای سنتی روی پارچه ها هک می کنند.

بانوانی که در کنار وظیفه مادری، همسری و فرزندی هنرمندانه به کار مشغولند.

هفته زن و روزمادر بهانه ای شد تا باب گفتگو با بانویی از دیار نگارستان ایران برایمان فراهم شود که در کنار مادری  به عنوان کار آفرین در استان گلستان شناخته می شود.

معصومه یزدی از روستای بالاجاده  ازتوابع شهرستان کردکوی به کار تولید محصولات صنایع دستی مشغول است.

این بانوی گلستانی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما می گوید: تولید صنایع دستی را از مادرنمان به ارث بردیم  ودر دهه های اخیر در حال کمرنگ شدن بود و در سالهای اخیر دوباره پا گرفت وبا تشکیل شرکت تعاونی از طرف جهاد کشاورزی توانستیم به آن رسمیت ببخشیم و اکنون در خانه و کارگاه خودم شرکت  تعاونی دارم .

یزدی با بیان اینکه درهر شغلی موافق و مخالف وجود دارد، می گوید:  من از مخالفت ها شکست نخوردم، دوست داشتم و این کار را ادامه دادم و بعد از من هم جوان ها و حتی پیشکسوتان هم وارد این عرصه شدند و الان  در روستای بالاجاده 120 بافنده کار می کنند.

این بانوی کارآفرین گلستانی مهمترین ابزار کار خود را انواع نخ  و پارچه بیان می کند و می گوید: همه مراحل بافت پارچه ها و محصولات متنوع ما بادست انجام می شود.

وی درباره فروش محصولات خود می گوید: علاوه بر استان خودمان در سایر استانهای کشور محصولات خود را به فروش می رسانیم.بازاریاب ها هم هستند  که از محصولات ما خرید می کنند و میفروشند ، حتی مسافرانی که از کشورهای خارجی از ما خرید می کنند  اما بیشتر ما بازار داخلی است

یزدی می گوید: در همه شهرهای استان  بعنوان مربی تدریس می کنم.هم اکنون بعنوان یک هنرمند هم کارو هم تدریس میکنم و چند نفر هم در کنار من  در کارگاه کار می کنند .

یزدی با بیان اینکه سرمایه اولیه من با 500 هزار تومان بود، اضافه کرد: در ابتدابا 5 نفر همکار به کار مشغول شدیم ، اکنون حدودا 10 نفر به طور مستقیم و حداقل 20 نفر هم به صورت غیر مستقیم با ما کار می کنند و در آمد ماهانه  من  بیش از 5 میلیون تومان است.

خانواده بهترین مشوق

یزدی بزرگترین مشوق خود را خانواده می داند و می گوید: کسانی که بیشترین کمک را به من کردند همسرم و خانواده ام بودند که واقعا مشوق های خوبی برای من بودند و زمانی که کم می آوردم و نمیدانستم چکار باید بکنم با مشورت آنها  و پشتوانه آنها توانستم موفق شوم و مدیون آنها هستم . زمانی که نمایشگاه های خارج از استان داشتیم، حمایت همسر و فرزندان بسیار مهم بود.

این بانوی هنرمند ادامه می دهد: هرکاری موافقان و مخالفانی دارد اما  کسانی که با موفقیت های من خوشحال بودند و در برهه های شکست ، ناراحت می شدند و کمک می کردند که شغلم را از نو بسازم و زمانی به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی کار اندکی می خوابید اما بازهم اطرافیان و خانواده من بودند که از من حمایت کردند تا دراین جایگاهی که هستم باشم .

وی با بیان اینکه مشکلاتی که برسر راهم داشتم مشکلات اقتصادی بود، می گوید:  بعد از آن هم  اقناع و آموزش افرادی که میخواستند با من کار کنند، تهیه  مکان، مواد اولیه و چیزهایی که برای شروع کار لازم بود؛ اما معتقدم هر سنگریزه ای که زیر پایتان می افتد سعی کنید از آن پلی بسازید تا با کمک آن به جلو قدم بردارید .

یزدی اضافه می کند: همه چیز بستگی به دید ما به کار دارد، هرکس با تلاش به هدف خواهد رسید.

ویهمچنین می گوید: در ابتدای شروع کار زیر بیست سال بودم  میخواستم کار کنم میگفتند بخاطر بی تجربگی و خامی نمیتوانی کار را ادامه بدهی، تتشکیل  شرکت تعاونی سخت است و واقعا همین طور بود، قانع کردن کسانی که شاید از شما بزرگتر باشند سخت است اما این باعث شد من از هدفم دست نکشم  وسعی کردم از آنهایی که با تجربه بودند استفاده کنم  و توانستم مجموعه خوبی را گردآوری کنم.

دریافت دعوت نامه های کشور خارجی برای معرفی محصولات

اما شیرین ترین خاطرات این بانوی کار آفرین دعوت نامه های کشور خارجی برای معرفی محصولاتش می داند و می افزاید: زمانی که محصولاتت در کشورهای  خارجی مشتری  پیدا کند یعنی می توانی جوابگوی همه نوع سلیقه باشی من آن روز دستمزدم را گرفتم .

این بانوی هنرمند گلستانی ادامه می دهد: از ابتدایی که شروع به کار کردم  کسانی را تربیت کردم بتوانند ادامه دهنده راه من باشند و حتی توانستم این فرهنگ در استان گلستان جا بیندازم .

وی می گوید: الان در استان بخصوص در غرب استان بعنوان هنرمند و کار آفرین شناخته شده هستم  و «جاجیم بافی »صنایع دستی غرب استان  گلستان را با من می شناسند .

خانم یزدی برای افراد جویای کار هم توصیه ای دارد که می گوید: درست است باید درس بخوانید اما نباید منتظر شغل های پشت میزنشینی و دولتی باشید بلکه فکر کنید باید به چیزی که به آن علاقه دارید به آن برسید.من و فرزندانم همه با مدارک فوق لیسانس به سمت علاقه مندی خود رفته ایم و معتقدم علاقه هست که ما را به هدف می رساند .

مسئولان جلوی پای کار آفرینان سنگ اندازی نکنند

او ادامه می دهد: از مسئولان می خواهم جلوی پای کار آفرینان سنگ اندازی نکنند و خواهش میکنم از کسانی که پیشکسوت هستند، کمک بگیرند و از کلاس هایی که توسط میراث فرهنگی  برگزار می شود لستفاده کنند زیرا علم بدون تجربه قابل استفاده نیست.

این بانوی کار آفرین تاکید می کند: برای شروع هرکاری نیاز به کمک های مالی و وام هست ، از مسئولین خواهش میکنم  درصد تسهیلات کارآفرینان خیلی پایین  و با تنفس در بازپرداخت باشد، چون خیلی از رشته ها  وجود دارد که یکی دوسال طول می کشد به سود دهی برسند.

به گفته وی؛ برای درخواست مجوزها نیاز به کاغذ بازی نباشد زیرا همین ها باعث دلسردی کارآفرینان می شود.

کارت هنرمندی برای هنرمند نماها و سودای دلالان بلای جان صنایع دستی

یزدی همچنین اذعان می کند: یکی از موانع بزرگ سر راهمان افرادی هستند که از میراث فرهنگی یک کارت هنرمندی می گیرند و شاید در سال یک متر هم نبافته باشند  اما با تهیه دستگاه و مواد اولیه و پس از بازدید بازرسان همه چیز را کنار می گذارند و به دلالی می پردازند، از ما به قیمت پایین می خرند و به قیمت چندین برابری می فروشند.  به تعدد دیده می شود که اینها در نمایشگاه ها از ما که کار اصلی مان بافندگی است بیشتر حضور دارند، از تمام مسئولین  تقاضا دارم این موارد را رفع کنندف در نمایشگاه ها از هنرمند اصلی دعوت کنند نه کسانی که که فقط کارت هنرمندی دارند و خود را هنرمند معرفی می کنند.

وی می گوید: سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی باید هنرمند و ناهنرمند را از هم جدا کند و همواره در حال پالایش انها باشد برای دادن خدمات  صرفا به کارت هنرمندی اکتفا نکنند در حالی که مثلا در کار ما اکثرا حتی یک چله کشی ساده را هم بلد نیستند .

دلال ها پشتیبان بافندها نیستند

یزدی می افزاید:  دلال ها می گویند ما پشتیبان بافنده ها هستیم  اما کار را از ما به قیمت ده هزار تومان می خرند و به قمیت 25 هزار تومان می فروشند و این واقعا سوداگری است ، در حالی که  باید با سود اندکی از قیت تمام شده ما بفروشند اما با 250 درصد سود به مشتری می رسانند که  بی انصافی است، اینها باید رفع شود .

 در هرجایگاهی می توان موفقترین زن خانواده بود

این کار آفرینی گلستانی در خاتمه توصیه هایی هم برای بانوان دارد و می گوید:توصیه من به بانوان این است که در هرجا و هرجایگاهی می توان موفقترین زن خانواده بود، هیچ وقت از هدف ها و علایقشان دست نشکند و به سخنان مایوس کننده دیگران توجه نکنند و از تجربیان افرادی که در آن کار هستند استفاده کنند  و پشیمانی در این کار نداشته باشند .

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.